Monday, March 31, 2014

Punca Kaki Cramp dan Cara atasi masalah kekejangan kaki

Kekejangan kaki selalu di alami oleh kita terutamanya ibu mengandung, atlet dan warga emas. Persoalanya, kenapa kekejangan kaki ni berlaku?

* Kekejangan kaki diwaktu malam disebabkan pengecutan otot yang tidak terkawal terutamanya ketika tidur. Dan ini terjadi akibat daripada cara tidur atau posisi kaki ketika tidur. Kekurangan air dan kalsium juga menjadi penyumbang utama kepada terjadinya leg cramp.

* Ibu mengandung terutamanya apabila usia kandungan menginjak ke trimester kedua akan sering mengalami simpul mengkarung. Ini terjadi seiring dengan pembesaran rahim dan berat badan bertambah. Kaki akan menjadi letih dan mengakibatkan otot keletihan dan pengembangan otot akan tidak terkawal. Rahim dan janin yang semakin membesar akan menyebabkan tekanan kepada salur darah dan menyebabkan darah tidak dapat mengalir dengan baik hingga ke bahagian kaki. bagaimanapun, ini dapat diatasi sekiranya ibu hamil mengambil pil kalsium daripada doktor.

* Warga emas sering mengalami sakit2 lutut, kaki dan lenguh2 badan. Ini kerana usia yang semakin tua dan kekurangan kalsium untuk menampung tulang yang semakin rapuh.

* Individu yang sering bersukan juga akan mengalami seliuh terutamanya bahagian abdomen seperti kaki dan tangan. Salah posisi tidur juga akan menyebabkan otot leher terkehel.


Banyak cara boleh kita ambil untuk mendapatkan sumber kalsium. Tetapi cara yang paling mudah dan cepat adalah dengan mengambil tablet kalsium. Ostematrix dari Shaklee tidak kurang hebatnya.

Harga pasaran : RM61 untuk 120 biji dan sebotol tahan sehingga sebulan ke sebulan setengah

XOXO
Your Shaklee Independent Distributor
Nisa 017-3745383

Contact or wassap me for free consultation and cod area Ampang, Keramat. Cheras, Subang Jaya, Rembau dan Chengkau


No comments:

Post a Comment