Monday, June 16, 2014

CARA-CARA TANGANI STRESS

Sekarang ni ramai orang hidup tak betul. Puncanya sebab stress. Kadang2 kesian tengok muda-muda hidup dah tak betul. Stress ni memang bahaya sebab dia menganggu emosi seseorang. Kalau tak dibanteras cepat memang akan leads to kehidupan yang huru hara. jom tengok apa punca stress,
Punca stress

Masalah kewangan
Menunggu lama
Konflik rumahtangga
Kena buli
Rasa rendah diri
Beban kerja
Penyakit fizikal
Kesesakan lalulintas
Persekitaran yang tidak selesa
Tragedi-trauma




 

Gejala stress

Gelisah
Risau keterlaluan
Gangguan tidur
Kurang tumpuan kerja
Cepat marah



CARA2 MENGATASI STRESS

1. Berzikir mengingati Allah atau meditation

Berbagai jenis teknik relaxation boleh dicuba , tetapi bagi orang islam membaca quran dan memahami makna serta berzikir mengingati Allah setiap waktu lapang adalah sangat berkesan. Apabila memandu kereta atau sedang dipandu, baca fatihah, ayat kursi, tiga Qul, lepas itu berzikir, bertasbih, bertahmid terus menerus jangan berhenti, selingkan doa untuk dapat zuriat.
Sentiasa bersyukur dan bertawakkal kepada Allah SWT.

2. Deep Breathing/ Pernafasan selama 5 minit.
Waktu berkerja, dalam apa2 kesibukkan, berhenti sekejap duduk tegak. Sedut nafas melalui hidung perlahan2 dan hembuskan keluar melalui mulut juga perlahan2. Ulang beberapa kali sebelum mulakan semula perkerjaan atau lain2 aktiviti. Amalkan selalu.

3. Hubungi kawan atau saudara melalui talipon dan berbual2 kosong sekejap tapi jangan terlalu lama dan jangan bangkitkan hal2 yang bolih merungsingkan fikiran, Cari cerita2 yang ringan menggembirakan. Tapi jangan terlalu banyak luahkan perihal peribadi.

4. Baring terlentang atas lantai, sedut dan hembus keluar nafas perlahan2. Bayangkan anda buat mental scan untuk merasi kesan stress ,mulai dari hujung jari kaki dan terus naik kedalam kepala. Berhenti seketika ditempat yang anda rasai menekan/stress dan sedut dan hembus keluar nafas 1-2 minit.

5. Basahkan tuala dengan air suam panas dan letakkan dibelakang leher selama 10 minit. Gunakan alat pengurut letrik dan kenakan pada belakang leher bahu dan sekitarannya.

6, Lihat tayangan video komedi atau baca majalah kartoon atau komediti untuk menggelitik hati kita untuk ketawa dan senyum. ' laughter is the best medicine'.

7. Berjalan , jogging atau berlari di taman2/park atau ditepi hutan atau liring bukit. Pokok2 ,daun2 hijau dan bunga2 yang indah berwana warni dang haryum baunya jadi penawar hati yang tertekan.


Selain daripada 7 cara mengatasi stress di atas, boleh juga ambil Vitamin B Complex dan Ostematrix sebagai usaha untuk mengurangkan tekanan akibat stress


Vitamin B - Dikenali juga sebagai vitamin penenang (dah macam pil kuda plak...hahaha)  juga membantu dalam penghasilan sel darah merah.  kekurangan Vitamin B akan menganggu sistem saraf dan menganggu fungsi otak

Ostematrix - Menstabilakan tekanan darah, membantu mengelakkan kekejangan dan sakit tulang

Selain daripada berfungsi untuk mengurangkan stress, Vitamin B ni mampu membuatkan kulit badan lebih bersih dan gebu. Ostematrix pula mampu membuatkan gigi lebih sihat dan kuat. Dah kira bonus ni. Macam beli 1 tapi dapat 2 manfaat.

Pada yang ingin cod area Ampang, Keramat, Cheras dan Subang Jaya boleh wassap 017-3745383
Boleh juga di pos ke seluruh Malaysia

No comments:

Post a Comment