Monday, July 21, 2014

Bencinya Kutil ni......


Sista

Sista adalah benjol kecil yang terbentuk di bawah kulit. Tidak seperti jerawat yang berpunca daripada minyak terkumpul dalam pori-pori, sista mengandungi protein dikenali sebagai keratin yang me-nyumbat pori-pori.

Sista boleh terbentuk dalam pelbagai saiz, daripada benjol bersaiz halus hingga lebih besar.

Kebiasaannya ia disebabkan jangkitan pada folikel rambut dan pengeluaran sebum berlebihan. Secara umumnya, ia tidak membawa mudarat, tetapi ini tidak bermakna ia patut dibiarkan.

Jika tidak dirawat, sista minyak menyakitkan atau menyebabkan kemerahan kulit. Sista minyak selalunya membesar menjadi bisul, kadang-kadang satu atau dua bintil yang biasanya di bahagian bawah mata, bahagian atas pipi serta ketiak, dada, dan perut.

Benjol kecil warna kulit atau kekuningan ini adakalanya nampak seperti lut cahaya seperti sista kelahiran dengan garis pusat kurang daripada tiga milimeter.

Punca sista di muka termasuk kelenjar sebum terlebih aktif hingga mengakibatkan pori-pori tersumbat, jerawat yang tidak dirawat dengan betul, perubahan hormon atau hormon tidak seimbang, akil baligh, bahan pencemar dan bahan kimia serta diet tidak sihat.

Sista ialah kutil minyak yang selalu tumbuh di antara mata dan pipi dan ianya berwarna seperti kulit dan seakan-akan lutsinar

 
Kutil

Kutil pula adalah jangkitan dalam lapisan atas kulit disebabkan virus papiloma manusia. Apabila virus menyerang lapisan luar kulit, biasanya menerusi goresan kecil, ia me-nyebabkan pertumbuhan sel dengan pantas pada lapisan luar kulit yang membentuk kutil.


HPV boleh merebak dan berjangkit menerusi perkongsian tuala atau pakaian, lebih-lebih lagi di tempat awam seperti rumah kelab dan pusat kecergasan.

Pakar sains mengenal pasti lebih daripada 100 jenis virus unik dan kebanyakan orang pasti mempunyai sekurang-kurangnya satu kutil biasa dalam hidup mereka, biasanya pada tangan.

Cara paling biasa dijangkiti virus itu melalui sentuhan kulit dengan kulit. Anda juga boleh dijangkiti virus daripada benda seperti tuala yang digunakan mereka yang mempunyai kutil.

Kemungkinan kanak-kanak mendapat kutil kulit lebih tinggi daripada orang dewasa mungkin disebabkan sistem imun mereka yang masih lemah.

Jumlah ketumbuhan adalah daripada 20 hing-ga 100 kutil. Jika tidak dibuang sebaik saja tumbuh, kutil akan merebak. Umumnya, kutil tumbuh pada muka kanak-kanak kecil, pipi dan dagu lelaki dewasa, juga dikenali sebagai bintik usia dan kaki wanita dewasa, menjadikan kulit nampak tidak cantik, tidak bersih dan tidak sihat.

Sesetengah kutil membawa risiko tinggi, justeru, segera bertemu doktor untuk membuangnya. Kutil ini termasuk ketumbuhan yang bernanah atau berdarah dengan kesakitan atau kegatalan tersembunyi.


Antara cara membuang cela pada kulit adalah menggunakan laser karbon dioksida iaitu secara menyejat, elektroterapi (mengeluarkan dengan pengikis), pembedahan (menjahit) dan pembedahan krio.


Kutil berwarna coklat atau hitam dan selalunya tumbuh disekitar leher dan juga dikenali sebagai daging lebihan

Bagi menghalang dan menghapuskan kutil dan sista, supplement Shaklee yang sangat-sangat membantu adalah Vivix. Vivix adalah tonik ajaib yang akan mengugurkan kutil dan memudarkan serta melenyapkan sista iaitu bintik minyak dibawah mata.
Selain melenyapkan kutil dan sista, vivix juga mempunyai khasiat dalam pelbagai bentuk yang mampu meningkatkan tahap kesihatan dan kecantikan tubuh badan



Ada juga yang tanya saya apa yang perlu di ambil apabila tumbuh daging putih di atas mata seperti gambarajah di bawah.

daging putih ni adalah petanda tubuh badan mengandungi kolestrol yang amat tinggi. Saat anda perasan dengan kehadiran tanda putih di atas mata ini, segeralah berjumpa doktor untuk memeriksa tahap kolestrol tubuh anda.
Kebanyakan situasi ini lebih menyerang kaum wanita berbanding lelaki dan menyerang warga emas. 

Tanda di mata berpunca dari kolestrol berlebihan

Walaubagaimanapun, Shaklee mempunyai beberapa supplemen yang boleh di amalkan untuk memerangai masalah kolestrol
  • Phytocol - 2 tabs sebelum makan
  • Omega Guard - 3 capsules selepas makan
  • Alfalfa - 6 tabs selepas makan
  • ESP - 2 scoop selepas sarapan
4 produk diatas merupakan gabungan terbaik untuk memerangi masalah kolestrol dan kutil


Shaklee Independent Distributor
Nisa Zainal 

017-3745383

cod Ampang/Keramat/Cheras/Subang Jaya

No comments:

Post a Comment