Monday, April 13, 2015

My Breastfeeding Journey for my 2nd Son - Cara tambah kuantiti dan kualiti susu ibu

Alhamdulillah kurang dari seminggu entry ni di publish, Haziq Fayyadh akan berumur genap 2 tahun. Seorang anak yang sangat manja dengan mama nya. Tak pernah sehari pun Haziq tak panggil mama. Kadang-kadang sehari sampai 100x panggil mama. memang tak boleh berenggang langsung dari mama nya.

Haziq ketika usia 4 bulan
Seminggu lepas bersalin Haziq, Nisa terus ambil supplement Shaklee untuk banyakkan susu badan sebab memang dah niat dalam hati nak menyusu Haziq secara exclusive at least 6 bulan dan alhamdulillah berjaya menyusukan Haziq secara ekslusif selama 6 bulan. Misi pertama berjaya...Yeayyyyy

Ni bila dan boleh duduk

Sehingga umur Haziq 1 tahun 2 bulan mama usung bag menyusu yang penuh dengan pump dan ice pack bagai ke mana-mana mama pergi. Sampai teman suami pergi meniaga di Nilai 3 pun bawak beg pam tau.

Hasil tuaian di Office

Nak mengepam memang perlukan satu tahap kesabaran yang tinggi. So, bila dekat opis je Nisa akan setkan time bila nak pum. Selain dari tu Nisa akan amik supplement set menyusu Shaklee khas untuk tambahkan kualiti dan kuantiti susu badan.

Nisa pilih breastfeeing pump brand Rumble Tuff. memang sangat puas hati. Actually encik asben yang belikan masa dalam pantang.

Ni la set yang Nisa ambil and highly recommended untuk ibu2 dalam pantang

Jadual pump Nisa dah set kalo di office, pagi2 masuk office pukul 8.30, Nisa akan sarapan and lepas tu ambil alfalfa 2 biji.
Pukul 10.00 1st session mengepam
Pukul 11.30 ambil ESP 2 scoop
Pukul 12.45 2nd session mengepam
Pukul 2.15 ambil alfalfa 3 biji
Pukul 4.15 3rd session mengepam
Malam sebelum tidur 4 biji ostematrix

Dekat rumah memang dah tak pump dah sebab direct bf je si Haziq ni

Sekarang ni tengah fikir macam mana nak bagi stop menyusukan Haziq.
Sebab cadangnya nak bagi Muqri dan Haziq adik lagi 1..eh...bole ke cam tu?


No comments:

Post a Comment