Monday, August 7, 2017

Success Story Master Puteri Yusof

As salam semua... Bagaimana 6 hari dibulan march ni?? dah berkobar2 atau masih tak rasa apa2 pun, sama jer cam bulan yg lepas.... ?? Jom kita panas kan enjin cycle baru March ni dgn kisah success story Pn Coordinator kita bulan lepas. Semoga anda terbooser semangat untuk TAKE ACTION & menyahut cabaran seperti beliau. Pass is pass, kita buka buku baru utk cycle 2013/2014 nih...
_____________________________________________
Alin mintak saya share "success story" since saya naik Senior Supervisor bulan Dec 2012. Tapi rasanya macam belum success sangat lagi, sebab aim saya nak naik Coodinator by January, tapi tak dapat. Kecewa? Tak jugak sebab saya tau usaha saya tak setanding pun dengan kehendak. Sedar diri hehe.
Anyway, saya biasa dapat komen yang saya ni focus la, terer la, konsisten la. Haaa kalau nak tau, bukan konsisten pun, mak Alin je tau kan haha! Lepas naik rank Supervisor, ada masa tu memang takde plan, main harung je. Memang saya buat monthly target, daily target, tapi tak konsisten. Hari2 update FB tp ikut sedap tekak je, kadang2 seharian diam sunyi hehehe. Itu dah sampai tahap Supervisor ok, masih lagi blur sotong. patut la saya stuck lama sangat kt Supervisor saja. Dah bosan sangat.
Bulan 10, saya makin gelisah. Salah satu sebab ialah bila saya tukar kerja, tempat kerja baru & kerja yang saya kena buat, sangat menyangapkan. Memang panas bontot nak blah. Kemudian Cery bagi assignment Rahsia Cermin Ajaib. Dia kata buat RCA ni 3 bulan non stop. Saya sahut cabaran ni dah start ber-RCA. Dan kebetulan masa tu dah start ada group WhatsApp, dan saya bertuah dapat jugak tunjuk ajar dari geng2 Gorgeous, yang sangat pemurah ilmu, memang saya terharu dan terhutang budi dengan diaorang- you know who you are (yang mengaku Gorjes). Dan aim saya before 2012 berakhir saya mesti naik rank. Kalau tak, malu kat diri sendiri, mendap lama sangat!
Saya buat RCA, saya plan properly dan focus on products. Kebetulan ESP ada promo, memang happy sharing pasal favorite product saya. Tapi kalau nak tau, saya tak score pun ESP tu hahaha! Takyah la speku hahaha! Tapi saya yakin presence saya lebih diperhatikan oleh kawan2 di FB dan blog. So utk kurangkan stress tak berjaya score ESP, saya tukar focus nak improve my presence di mata bakal2 customer.
Bulan December, tiba2 promo Collagen kan. Yang ni pulak saya score, padahal muka takla lawa mulus gebus hahaha! Ramaaaai pulak yang jadi ahli, sebab nak kan promo 6+1 tu. Meletop2 la GUV saya bulan tu, dekat 12 ribu. Sangat banyak utk seorang Supervisor cikai haha! Dan alhamdulillah, saya dipertemukan dengan sorang anak yang sama naik meletop dan syukur sangat, saya dapat naik rank Senior Supervisor, dan bulan 12 pun berakhir dengan bergaya.
Saya teruskan lagi perjalanan dengan target baru, nak naik Coordinator la pulak. Dah rasa macam unstoppable. Bila target dah clear, planning dah mantap, all I have to do is, errr TO JUST DO IT! and also sebab saya dah ada ramai anak buah yang inginkan kejayaan jugak, saya kena lebih mantap, supaya tak sia2 diaorang register jadi ahli dan jadi anak saya! Dan alhamdulillah, saya dapat naik rank Coordinator bulan February yang lepas. Dan of course nak naik rank lagi dan lagi dan lagi, bersama- sama anak-anak buah PAF yang hebat2 belaka.
So total 5 bulan saya focus (tak termasuk masa jadi supervisor dulu yg on-off), saya dapat apa yang saya plan, Alhamdulillah. Dan plan saya spesifik, dari monthly target, daily target, berapa RM bonus saya nak, dan BILA saya nak. Be as specific as you can. Kalau tak specific, jawabnya ke laut. Dan sejak ada PAF, saya lagi berkobar- kobar, diaorang ni punya benchmark sgt tinggi. So takleh memain. So next nak capai Senior Coodinator, mungkinkah bulan ini? Kita tunggu....
Tips:
1- SET TARGET. dan tulis target. tak boleh tunggu2 buat target. tak boleh letak dalam fikiran je. mesti tulis. tak tulis, tak jelas, bila tak jelas, mimpi lah nak dapat.
2- KONSISTEN. semua kena konsisten dan selari. update fb, rca, etc. semua tu alin dah bagitau lama dah, tinggal nk buat ke tak. bila buat, mmg amazing results.
3- DUPLICATE. buat je apa yg dah terbukti berkesan, samada tips dari mak, nenek ataupun yg sidelines share dengan kita. do not question too much. bila byk tanya, means byk doubt. bila byk doubt, kita tersekat.
4- BELAJAR. kalau tak paham, gali ilmu dan tanya, dan discuss. bukan tanya dulu, baru nak gali. jangan treat mak atau nenek atau sidelines macam kaunter pertanyaan.
5- BERLAPANG DADA. bila dah abes usaha, planning dah cantik, target dah set, leave it to Allah. simple je hidup ni. takyah meroyan2 sangat. 5 minit meroyan, mungkin 5 customer kita lupa nak layan. rugi.
_______________________________

Jom amalkan 5 tips daripada Master Puteri


Xoxo,
Nissa Zainal
017-3745383

No comments:

Post a Comment