Monday, March 2, 2015

Makanan Anda Menentukan Kesihatan Anda

Rasa seronok dan teruja dengan makanan yang manis, bergoreng dan bermacam-macam perisa.Tapi akibatnya sedap mulut badan binasa...
 
Diet dipercayai sebahagiannya bertanggungjawab untuk kira-kira 30% kepada 40% daripada semua jenis kanser. Tiada apa-apa makanan atau diet boleh mencegah anda daripada mendapat kanser payudara. Tetapi sesetengah makanan yang boleh membuat badan anda sihat ia boleh meningkatkan sistem imun anda, dan membantu memastikan risiko anda untuk kanser payudara serendah yang mungkin.

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa mendapat nutrien yang anda perlukan dari pelbagai makanan, terutamanya buah-buahan, sayur-sayuran, kekacang, dan biji-bijian, boleh membuat anda rasa terbaik dan memberi badan anda tenaga yang diperlukan. Makan makanan yang ditanam tanpa racun perosak boleh melindungi daripada perubahan sel yang tidak sihat yang berkaitan dengan penggunaan racun perosak dalam kajian haiwan.
 
Kanser payudara jarang berlaku di negara-negara di mana diet yang tipikal adalah berasaskan tumbuhan dan rendah dalam jumlah (lemak politaktepu lemak dan lemak tepu) lemak. Namun, kajian ke atas wanita di Amerika Syarikat telah tidak dijumpai risiko kanser payudara yang berkaitan dengan pengambilan lemak. Tetapi satu kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak perempuan yang makan diet yang tinggi lemak semasa akil baligh, walaupun mereka tidak menjadi berat badan berlebihan atau obes, mungkin mempunyai risiko yang lebih tinggi menghidapi kanser payudara pada masa akan datang.
 
Lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk lebih memahami kesan pemakanan terhadap risiko kanser payudara. Tetapi ia adalah jelas bahawa kalori melakukan kiraan dan lemak adalah sumber utama kalori. Diet tinggi lemak boleh menyebabkan berat badan berlebihan atau obes, yang merupakan satu faktor risiko kanser payudara. Wanita yang berlebihan berat badan dianggap sebagai berisiko tinggi untuk kanser payudara kerana sel-sel lemak tambahan membuat estrogen, yang boleh menyebabkan pertumbuhan sel payudara tambahan. Pertumbuhan tambahan ini meningkatkan risiko kanser payudara.
 
Doktor dan pakar diet yang tidak sabar-sabar menunggu keputusan Pemakanan Sihat Wanita dan Hidup (WHEL) kajian. WHEL melihat sama ada diet yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran dan rendah lemak boleh membantu mengurangkan berulangnya kanser payudara. Tetapi keputusan tidak akan bersedia untuk beberapa tahun lagi.
 

Langkah-langkah yang anda boleh mengambil

Makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran (lebih dari 5 cawan sehari). Kebanyakan pakar diet bersetuju bahawa diet yang kaya dengan makanan tumbuhan boleh sihat daripada diet yang mengandungi banyak produk haiwan. Buah-buahan dan sayur-sayuran mempunyai kandungan lemak yang rendah dan kandungan serat yang tinggi berbanding dengan produk-produk haiwan, dan yang paling padat dengan nutrien. Beberapa cara mudah untuk menambah lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan ke dalam diet anda:
  • Beli buah-buahan atau sayur-sayuran yang baru setiap kali anda pergi ke kedai runcit .Makan secara sihat bermakna anda makan PELBAGAI makanan. Pasti, lobak penuh dengan vitamin, tetapi jika anda makan lobak merah, anda tidak akan sihat. Manjakan diri anda dengan tembikai tembikai susu yang bagus. Jangan takut untuk mencuba sesuatu yang baru! Letakkan beberapa terung atau asparagus ke troli anda. Banyak kedai-kedai mempunyai arahan bagaimana untuk mempersiapkan mereka. Jika keadaan tidak, minta seseorang dalam seksyen keluaran untuk membantu.
  • Tambah skuasy cincang, cendawan, bawang, atau lobak untuk jarred atau sos spageti segar (menyampaikan kepada pasta untuk makan malam yang hebat). Sayur-sayuran lebih meriah!
  • Makan tomato, tomato, tomato - mentah dalam salad, sandwich, salsa, jus, semata-mata (seperti sekeping buah-buahan), atau dimasak dalam sos. Memasak sebenarnya meningkatkan nilai-nilai nutrisi tomato.
  • Makan buah-buahan keseluruhan dan bukannya jus buah-buahan minuman. Keseluruhan buah-buahan mengurangkan kalori, menambah serat, dan meningkatkan rasa kenyang.Walaupun buah-buahan kering mempunyai serat sama seperti buah-buahan segar, kalori setiap hidangan adalah lebih tinggi (buah-buahan kering juga boleh membuat anda dlm bentuk gas).
  • Snek pada lobak merah bayi organik dan saderi (menyimpan lebih sejuk daripada mereka di dalam kereta jika anda menjalankan urusan tugasan sepanjang hari).
  • Campakkanlah genggam bayam ke dalam stews dan sup .
  • Tambah scallions dicincang, salad dicincang, atau kubis salad kentang.
  • Tambah brokoli, tomato, atau timun Jepun telur aduk atau omelets.
  • Membekukan anggur dan beri
  • Hadkan pengambilan lemak anda. Cuba untuk membuat pengambilan lemak kurang daripada 20% daripada jumlah kalori anda setiap hari (pengambilan lemak orang purata kira-kira 35% jumlah kalori ).
  • Makan salad dressing yang kurang. Gunakan berpakaian tanpa lemak atau rendah lemak, atau meletakkan sejumlah kecil berpakaian biasa anda di sebelah dan mencelup garpu anda di dalamnya sebelum spearing salad anda .
  • Masak dengan sup atau diniagakan - sup ayam atau sayur-sayuran saham - dan bukannya minyak atau mentega .
  • Hadkan penggunaan mentega dan keju krim. Gunakan perkara-perkara lain untuk jazz roti anda, seperti puri buah-buahan tanpa gula atau mengekalkan. Malah lapisan yang nipis coklat gelap cair biasanya mempunyai kurang lemak (meletakkan roti anda kekal di dalam ketuhar dengan beberapa cip coklat di atas).
  • Menghapuskan beberapa makanan dengan kandungan tinggi lemak (makanan goreng, marjerin), dan secara beransur-ansur lebih rendah jumlah lemak yang anda makan.
  • Elakkan daging yang diproses dan potongan sejuk. Mereka biasanya tinggi dalam lemak, garam, dan pengawet lain .
  • Pilih potongan tanpa lemak daging dan ayam.
  • Potonglah lemak dari daging, ayam, dan ikan.
  • Buang kulit dari ayam dan ikan.
 
 Mix pilihan protein anda. Beberapa penyelidikan menunjukkan bahawa mungkin terdapat hubungan antara makan daging merah dan kanser payudara. Kebanyakan kebimbangan mengenai diproses daging (kerana lemak yang tinggi, garam, dan paras nitrat) dan daging yang diberikan hormon dan antibiotik tambahan. Jika anda ingin menghadkan berapa banyak daging merah yang anda makan, mengubah sumber protein anda.

  • Cuba ikan atau kambing dan bukannya daging lembu atau daging khinzir .
  • Dadar telur putih untuk makan malam.
  • Gunakan kacang atau lentil sebagai hidangan utama anda - cuba resipi baru cili vegetarian.
  • Memilih ayam satu malam seminggu.
  • Pilih cara masakan yang direbus atau bakar bukan gorengan.
Tambah pilihan yang sihat untuk diet anda Berikut adalah beberapa tips untuk memudahkan anda ke dalam masakan yang sihat dan makan .
  • Pilih bukan lemak susu dan produk tenusu yang lain. Tetapi jika anda digunakan untuk minum susu penuh, campurkan susu penuh dengan susu bukan atau rendah lemak untuk memudahkan anda melalui perubahan . Anda mungkin ingin membeli produk tenusu organik untuk mendapatkan tahap yang lebih tinggi nutrien tertentu, seperti asid linoleik conjugated (antioksidan) dan untuk mengelakkan hormon tambahan yang diberikan kepada lembu tenusu untuk meningkatkan pengeluaran susu.
  • Elakkan garam-sembuh, makanan jeruk, dan salai. Mereka cenderung untuk mempunyai banyak garam dan nitrat, yang boleh menyumbang kepada tekanan darah tinggi pada sesetengah orang.
  • Pilih bahagian-bahagian kecil (kira-kira 6 auns dimasak) daging tanpa lemak dan ayam (tanpa kulit) setiap hari. Oleh itu, jika anda makan daging dua kali sehari, setiap bahagian hendaklah kira-kira 3 auns.
  • Bakar atau memanggang makanan. Pengurangan jumlah kalori dalam makanan anda dengan baking atau panas sekali berbanding menggoreng.
  • Tutup pinggan anda dengan makanan yang rendah kalori. Mengisi dua pertiga plat anda dengan sayur-sayuran, buah-buahan, biji-bijian, atau kekacang, dan satu pertiga atau kurang dengan daging dan produk tenusu. Cuba lasagna bayam, cili vegetarian, atau sayur-sayuran kukus atau tumis untuk mendapatkan lebih banyak sayur-sayuran dalam diet anda.
  • Pilih 100% jus dan roti gandum di sarapan pagi. Walaupun ia adalah lebih baik untuk makan buah-buahan keseluruhan dan bukannya jus minuman, jika pagi anda tidak lengkap tanpa ia, pastikan ia adalah 100% jus dan tidak dicampur dengan gula yang ditambah. Tambah buah-buahan segar atau sejuk beku untuk oatmeal anda. Tambah pisang atau beri kepada bijirin sejuk anda. Jika beri tidak berada dalam musim, melihat dalam bahagian freezer untuk blueberry beku organik - mereka menjadi lebih lincah di dalam mangkuk dan menyimpan sejuk susu anda.
  • Makan snek yang sihat. Cuba lobak bayi organik, jalur lada loceng, bahagian oren, yogurt bebas lemak, atau segelintir badam.
  • Makan lebih banyak serat. Selain melegakan sembelit, serat boleh membantu menurunkan paras kolesterol dan paras glukosa. Ia juga boleh membuat anda rasa penuh lebih lama, jadi anda kurang cenderung untuk makan terlalu banyak. Buah-buahan yang belum diproses, sayur-sayuran, dan bijirin penuh adalah sumber serat. Pilih bijirin sarapan gentian yang tinggi (5 atau lebih gram serat setiap hidangan), atau menambah beberapa sudu bran gandum yang belum diproses kepada bijirin kegemaran anda. Gunakan tepung gandum selama setengah atau semua tepung putih apabila kamu membakar. Tambah biji buah pinggang atau kacang hitam untuk sup dan salad. Suppose sayur-sayuran ke dalam sos pasta.
  • Pertimbangkan membeli organik. Membimbangkan bahawa bahan kimia yang digunakan untuk menanam makanan boleh menyebabkan masalah kesihatan, termasuk meningkatkan risiko kanser payudara. Untuk mengurangkan pendedahan anda kepada racun perosak, anda mungkin mahu membeli makanan organik ditanam atau produk tenusu yang dihasilkan secara organik.
 
 sumber : http://infokanserpayudara.blogspot.com/2011/11/kanser-akibat-makanan-yang-tidak-sihat.html

2 comments:

  1. info yg bagus

    http://kucenmaster.blogspot.com/2015/03/kucing-berwarna-pink.html

    ReplyDelete
  2. ni mcm translation guna google translate je. hehe. tp kt mlsia ni rasa mcm susah nk totally live a healthy life :\

    ReplyDelete